BaeK PunyA Twitter

1.@nuanshaari67

Likes Baek Punya

My Great Web page

Monday, 31 December 2012

Selamat Tahun Baru Y2013

Selamat tahun baru  Y2013 utk semua!!
MAY Y2013 IS MUCH BETTER THAN Y2012!

Wednesday, 26 December 2012

Kebijaksanaan Yahudi Memperdayakan Kita!



Salam semua.
Entri kali ni nak menyedarkan orang2 kita supaya jangan terlalu taksub dengan "fakta sains" terutamanya dari saintis2 Yahudi. Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka,

tapi mereka minum susu kambing,

mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW. Mengapa kita tidak ikut nabi kita? Kita ikut orang yahudi tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum.
Teruskan membongkar kebijaksanaan yahudi menipu umat Islam... Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah: "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil"

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan.


Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi ditangan mereka.
 


 3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol.
4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.
 


 5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni juga mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.


Secara kesimpulannya ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua. HATI-HATI kawan!

JUMPA LAGI DI LAIN ENTRI.

Sunday, 23 December 2012

Man U vs Real Madrid...TV LED Di Kandang Lembu.

Salam semua.
Jangan tanya kenapa jika anda melihat sebuah kandang lembu dipenuhi dengan set tv LED di setiap penjuru. Pemasangan tv ini bertujuan bagi mengurangkan masalah stress terhadap lembu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Memang pelik, tetapi kreatif. Itulah yang mampu kita ungkapkan kepada pemilik kandang lembu ini apabila bertindak memasang TV LED dalam kawasan kandang tersebut. Bagi kita ia dianggap satu pembaziran kerana lembu bukanlah sifatnya sama seperti manusia. Namun ia sebahagian daripada terapi yang mana dipercayai mampu mengurangkan stress haiwan seperti lembu. Jom lihat gambar di bawah ini.
 
 
 
Di negara luar, terdapat sebuah kandang peliharaan lembu yang dipasang dengan TV LED. Bukan satu atau dua, tetapi banyak!
Sebab utama TV LED dipasang adalah untuk mengelakkan lembu-lembu di dalam kandang tersebut berada dalam keadaan tegang.
Mereka percaya, sekiranya membiarkan lembu-lembu itu tanpa sebarang hiburan, proses pembesaran dan penghasilan susu lembu akan terjejas. Jadi, setiap kandang lembu akan dilengkapi dengan TV LED yang mempertontonkan panorama yang tenang.
Hebat tak hebat lembu pun tahu erti tekanan…
Kalau korang camana plak nak release tension?? Lu fikirlah sendiri...hehe
 

Saturday, 22 December 2012

Sungai Paling Jernih & Tak Tercemar Di Switz...

Salam semua.
Entri kali ni nak share mengenai antara sunagi yg paling jernih di dunia.
Sungai Verzasca yang terletak di Switzerland ini dikenali kerana kejernihan airnya yang mengalir dari gunung-ganang yang terletak di Pizzo Barone ke Tasik Maggiore. Air sungai ini sangat jernih sehinggakan pada kedalaman 10 meter di dasar sungai, anda masih dapat melihat dengan jelas jambatan yang merentangi sungai ini.

Lokasi ini terkenal sebagai kawasan pelancongan untuk aktiviti 'scuba diving' dan 'bungee jumping'.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Subhanallah..Enjoy viewing.

Wednesday, 28 November 2012

Jenis2 Teh Yang Mungkin AndaTak Pernah Tahu


Dalam banyak-banyak minuman yang diminum oleh semua orang, teh ialah satu daripada minuman paling sihat. Banyak tamadun-tamadun seluruh dunia mengamalkan minum teh. Pada umumnya, teh diperbuat daripada daun-daun teh hijau, tetapi ada banyak teh lain dibuat daripada pelbagai jenis daun dan bahan-bahan lain. Entri Kali ni  nak berkongsi dengan korang 10 jenis teh yang mungkin tak pernah tahu atau dengar ada orang minum. Jom kita kenali teh-teh ini satu per satu.

10 | Kombucha


















Kombucha ialah teh Rusia dan ia terkenal dengan rasa masamnya. Ia juga dikenali sebagai teh jeruk atau teh peram. Teh ni dikatakan berasal dari sempadan antara Rusia dan kawasan timur laut China, di mana ia terkenal dengan nama "Manchuria" pada zaman lampau. Teh kombucha ini diperbuat daripada teh hitam manis yang diperam dengan campuran yis dan bakteria. Campuran sebenar masih lagi menjadi tanda tanya. Catatan pernah mengatakan bahawa teh kombucha diperkenal oleh para kelasi yang merantau ke Latvia pada tahun 1911.

 

9 | Teh Bata Rusia







Nama teh ini sebenarnya menggambarkan bagaimana teh ini dihasilkan. Debu teh hitam dimampatkan kepada tablet batu keras [yang jugak dikenali sebagai bata teh]. Jika korang mahu menyediakan teh ini, caranya ialah hanya sagat satu sudut teh bata ini ke dalam cawan dan tuangkan air panas. Pada zaman dulu, teh ini merupakan salah satu cara untuk mengangkut teh di Tsarist, Rusia. Masih ada lagi kilang-kilang di Rusia yang menghasilkan teh ini, namun teh bata Rusia ini kian lenyap ditelan zaman.

 
8 | Pu-erh












Teh cina yang ini pada dahulunya sangat eksotik, tetapi kini ia dikenali di kalangan para penggemar teh di dunia. Pu-erh ialah daun teh hijau yang menjadi tua secara perlahan dengan menggunakan kulat. Kini kerajaan China hanya mengetahui Pu-erh yang paling asli hanya dihasilkan di provinsi Yunnan sahaja. Pu-erh selalunya didapati dalam pelbagai bentuk seperti dalam bentuk daun-daun kering, blok segiempat yang tebal atau berbentuk bulat dan leper seperti sebiji kek. Kalau korang nak tahu, Pu-erh merupakan antara teh paling mahal sekali di dunia.

 
7 | Awabancha























Awabancha ialah daun teh hijau yang telah diperam dengan bakteria asid laktik di Pulau Shikoku, Jepun, dan ia menyerupai Laphet iaitu salad jeruk daun teh dari Myanmar. Bagaimanapun, laphet di Myanmar menjadi hidangan, sementara awabancha pula menjadi minuman di Jepun. Apa yang uniknya tentang awabancha ialah proses pembuatannya.




6 | Kukicha






















Biasanya tangkai, ranting-ranting dan batang daun teh hijau digunakan sebagai baja di negara-negara lain. Tetapi tidak di negara Jepun. Mereka mengisar kesemua bendasing pada daun teh hijau tersebut untuk menghasilkan teh unik yang diberi nama Kukicha. Aroma dan rasa teh ini juga sangat unik kerana ia dihasilkan menggunakan bahagian-bahagian bendasing daripada daun teh hijau, bukan daunnya. Selalunya, kukicha datang dari kawasan-kawasan Sencha atau Matcha.


5 | Teh Gusti Naga & Harimau

















Teh ini sebenarnya ialah campuran sedikit arak dan teh hitam [iaitu teh Pu-erh bukan teh hitam dari negara barat]. Selalunya, kafein dan alkohol dicampur bersama mampu memudaratkan kesihatan jika ia dicampur dengan dos yang berlebihan. Alkohol yang sering dicampurkan dalam membuat Teh Gusti Naga & Harimau [Wrestling Dragon and Tiger Tea] ini ialah brandi. Ia hanya akan dicampur dalam sukatan 1/2 atau 1/4 ke dalam teh yang sedang mendidih. Paling penting untuk masukkan dahulu alkohol kemudian baru masukkan teh, tidak boleh bertukar.



4 | Pocha

















 
Teh ini sering kali dilihat kebanyakkannya di wilayah Tibet. Teh ini sebenarnya dicampur bersama mentega yak, pengganti susu. Minum teh adalah antara elemen-elemen teras dalam budaya Tibet. Teh pocha ialah minuman panas yang sangat sesuai dihidangkan ketika musim sejuk di Tibet. Teh ini juga memberikan tenaga kalori yang tinggi, dan melindungi bibir daripada merekah kerana ia mengandungi mentega. Walau bagaimanapun, hanya mentega susu yak sahaja yang boleh digunakan untuk membuat teh ini atau hasilnya akan mengecewakan. Di kawasan Bhutan juga terkenal dengan amalan minum teh pocha.


3 | Teh Bawang Putih




















Sebenarnya ini adalah salah satu teh yang paling pelik. Oleh kerana bau dan rasanya, tidak ramai yang gemar makan bawang putih mentah-mentah. Selebriti seperti Angelina Jolie mengamalkan minum teh bawang putih menyingkir lebihan lemak selepas beliau bersalin. Bawang putih sering dikaitkan dengan sumber kesihatan, tetapi belum dikenal pasti lagi ia mampu mengurankan berat badan atau meningkatkan metabolisma. Bagaimana ada orang yang mampu minum teh ini, itu masih menjadi misteri .



2 | Teh Najis Panda





















Teh najis panda bukanlah seperti mana yang korang bayangkan. Teh ini sebenarnya diperbuat daripada daun-daun teh hijau yang membesar menggunakan najis beruang panda sebagai baja. Teh ini juga antara teh termahal di dunia. Ia mampu mencecah harga sehingga $3,500 [RM10,707.97] untuk 50 gram. Kebanyakkan orang minum teh ini sebanyak 3 gram sahaja. Kalau korang nak tahu, najis panda sangat bagus dijadikan baja kerana panda hanya memakan buluh liar dan hanya menyerap sedikit nutrien dalam makanan mereka dan selebihnya dinyahtinjakan [menjadi najis].




1 | Teh Buih Ais Kering




















Di Beijing, terdapat sebuah kafe yang menjual teh paling pelik pernah ditemui. Iaitu teh buih ais kering.
Ia disebut sebagai ais kering kerana ia adalah karbon dioksida [CO2] yang telah beku, ia kelihatan seperti ais. Ia dibekukan pada suhu paling sejuk yang pernah diukur pada planet ini iaitu -78.5 °C. Bagaimanapun, jika ais kering disentuh, daging kita akan segera membeku malah mampu memberi kesan terbakar yang amat memedihkan, kerana ia juga dibekukan pada suhu yang paling sejuk. Minuman ini dihidangkan dengan straw yang lebih besar. Minuman ini perlu dihirup, tidak boleh disedut. Dan ia merupakan minuman yang laris di Beijing.
 Jumpa lagi di lain entri
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Saturday, 17 November 2012

Hotel Dalam Lombong Perak di Sala Silvergruva, Sweden

Hotel dalam lombong perak



BILIK hotel diterangi lampu candelier yang boleh mempengaruhi suhu bilik.



Salam semua.
Cuti sekolah dah pun bermula...Dah ada plan nak melancong? Kalau belum, cubalah hotel dalam lombong perak kat Sweden ni...
Anda boleh LUPAKAN sahaja penthouse kerana sebuah hotel yang unik di bandar Sala, Sweden dapat menghantar tetamu sehingga 150 meter ke bawah tanah untuk tidur.
Hotel Sala Silvermine yang dibina di dalam sebuah lombong itu menyediakan bilik yang hanya boleh diakses melalui lif lombong yang dapat menghantar tetamu ke dalamnya dalam masa beberapa saat sahaja.
Bilik tidur yang berharga 380 pound sterling (RM1,824) semalaman itu didatangkan dengan katil bertingkat yang mewah dan dihiasi dengan hiasan perak.
Tetapi bagi mereka yang selama ini tidak boleh hidup tanpa telefon bimbit, inilah masanya untuk mereka berpisah seketika dengan alat teknologi itu dengan menginap di salah satu daripada 14 tingkat bawah tanah hotel itu kerana tiada isyarat mudah alih di situ.
Satu-satunya cara untuk mereka berkomunikasi dengan dunia luar ialah melalui interkom peribadi yang dihubungkan ke meja penyambut tetamu di lobi hotel.
Pengunjung dinasihati untuk membawa pakaian panas kerana suhu di bahagian bawah gua lombong itu boleh mencecah sehingga 2 darjah Celcius.
Bagaimanapun, pengunjung tidak perlu bimbang kerana bilik itu sendiri terletak di dalam poket udara panas dengan suhu nyaman sekitar 18 darjah.
Walaupun masih mempunyai kelemahan, hotel itu begitu popular bagi mereka yang ingin mencari penginapan alternatif, malah ia sentiasa penuh pada hari Jumaat hingga Ahad sepanjang tahun.
[10-Craziest-Hotels-in-the-World-005,.jpg]
Bilik untuk seorang bersebelahan lombong perak
Pengarah Pemasaran Hotel tersebut, Sofie Andersson, berkata, beliau tidak pernah mendengar tempat lain yang unik terutamanya yang jauh ke dalam tanah.
"Orang ramai mungkin berfikir bahawa hotel di lombong akan menjadi sejuk dan gelap, tetapi sebenarnya ia terletak di salah satu ruang yang hangat yang mana suhu 18 darjah.
Candelier
"Bagi menerangi bilik tersebut, kami menggunakan lampu seperti candelier dan pemegang lilin. Apabila dipasang, permukaan dinding perak akan menyebarkan cahaya itu ke seluruh bilik.
"Logam perak boleh berasa sangat sejuk atau panas bergantung kepada pencahayaan," ujarnya.
Menurut Sofie, ia tempat paling luar biasa untuk dihuni. Lombong perak tersebut pada asalnya digali oleh pelombong yang membawa bijih perak keluar dengan menggunakan tangan.
Ia mengambil masa hampir 10 tahun untuk membina bilik tidur menggunakan kaedah perlombongan yang perlahan yang melibatkan pembakaran kayu bagi memanaskan dan meretakkan bijih perak hingga ia mudah dipecahkan.
Salah seorang tetamu dari Denmark berkata, suasana malamnya sangat indah, tetapi pengunjung harus memakai pakaian tebal untuk ke tandas kerana suhunya adalah 2 darjah.
"Saya boleh katakan pengalaman ini sungguh unik khususnya bagi mereka yang ingin mencari sesuatu yang luar biasa," katanya.
Lombong Sala merupakan lombong perak terbesar di Sweden sekurang-kurangnya selama 400 tahun. Di sekitar kawasan lombong itu sekarang dibangunkan beberapa tempat untuk melangsungkan pelbagai acara dan aktiviti pengembaraan.
Tambah Sofie, sejak lombong itu ditutup dan diganti dengan sebuah hotel bawah tanah, ramai pengunjung luar yang datang berulang kali ke bandar Sala.
"Kami telah menghubungkan masa lalu dengan kehidupan hari ini dengan mewujudkan bilik yang menarik. Pada masa sama mereka berasa seperti betul-betul berada pada masa depan," ujarnya lagi.
Sumber dari Kosmo online

Jumpa lagi di lain entri.

Friday, 26 October 2012

Keajaiban Air Yang Tidak Bercampur

Salam semua...
Entri Baek Punya kali ni adalah artikel yg dipetik dari Majalahbiarbetul...banyak kisah2 menarik yang boleh kita dapati especially tentang Fenomena Alam..anda juga boleh ekses ke :

Perairan Alaska
Sempadan laut di perairan Alaska menjadi perkara yang luar biasa kerana kedua-dua bahagian air tawar dan air masin bertembung mewujudkan seolah-olah ia tidak bercampur di tengah laut di teluk Alaska. Terdapat buih-buih yang terhasil dari pertembungan air itu.

Ini adalah satu contoh Halocline, yang disebabkan oleh kecerunan yang kukuh, dimana tahap kemasinan menegak dalam badan air. Walaubagaimanapun, beberapa orang telah mengulas bahawa Halocline adalah lebih daripada fenomena mendatar dan ini berorientasikan yang lebih menegak.



Apa yang anda lihat adalah hasil daripada glasier lebur yang terdiri daripada air tawar dan laut yang mempunyai peratusan garam yang lebih tinggi menyebabkan kedua-dua badan-badan air mempunyai ketumpatan yang berbeza dan dengan itu membuatkannya lebih sukar untuk bercampur. Pada akhirnya ia akan bercampur dalam masa yang cukupi. Bagaimanapun, penggabungan lautan adalah salah satu peristiwa alam semula jadi yang sangat hebat.

Sungai Dalam Laut Di Cenote Angelita, Mexico

 

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita , Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air masin, lalu anda dapat melihat sebuah "sungai" di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun-daunan yang terapung.



Ia mungkin kelihatan seperti sungai,tetapi ia bukan sungai yang sebenar. Ia hanya satu lapisan hidrogen sulfida di bawahnya. Ia kelihatan mengejutkan dan tidak dapat dilupakan apabila anda sampai ke sana dan melihat dengan mata anda sendiri. Dalam perjalanan ke bawah anda, anda boleh melihat lapisan batu-batu yang menakjubkan yang terbentuk semasa zaman ais terakhir.

"Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi." (Al Qur'an, Al Furqan:53)


Pertembungan Dua Laut
Ilmu pengetahuan moden telah mendedahkan bahawa pada tempat-tempat di mana dua lautan yang berlainan bertemu ada batas di antara kedua-duanya. Had ini membahagi kedua-dua lautan sehingga setiap laut mempunyai suhu, kadar garam dan kepekatan tersendiri. Sebagai contoh, laut Mediterranean mempunyai air yang hangat, berkadar garam tinggi dan lebih pekat berbanding dengan lautan Atlantik. Ketika laut Mediterranean memasuki Atlantik melalui selat Jibraltar, airnya bergerak beberapa ratus kilometer ke wilayah Atlantik pada kedalaman 1000 meter dengan tetap mempertahankan sifatnya yang hangat, berkadar garam tinggi dan lebih pekat. Pada kedalaman ini, air laut Mediterranean berada dalam keadaan stabil. Walaupun ada ombak besar, arus dan pasang surut yang kuat, seolah-olah ada batas yang menghalang pencampuran air dari ke dua lautan ini.
Air laut Mediterranean ketika memasuki Atlantik melalui selat Jibraltar turun ke kedalaman dengan tetap membawa sifatnya yang lebih hangat, berkadar garam lebih tinggi dan lebih pekat kerana ada batas yang membahagi antara kedua-dua lautan tersebut. Suhu dalam darjah Celsius. (Marine Geology, Kuenen, hal. 43, dengan sedikit perubahan.)

Al Qur'an menyebutkan bahwa ada batas antara dua lautan yang bertemu dan keduanya tidak melampaui batasan ini. Allah berfirman:

مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ بَيْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا يَبْغِيَانِ

Dia membiarkan dua lautan mengalir yang keduanya kemudian bertemu, antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui masing-masing. (Al Qur'an, Ar-Rahman (55):19-20)
Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.


Jumpa lagi di lain entri.


Tuesday, 23 October 2012

Baek Punya Katil Kreatif di Hotel...

Salam semua.
Entri kali ni...seperti biasalah...mesti yg Baek2 Punya...mengenai katil2 yg unik & kreatif terdapat di hotel2 seperti di bawah ni....hehehe...
teruskan membaca ye...

1. FantaSuite Hotel, Minnesota, USA

2. Grand Hotel Savoia, Cortina d’Ampezzo, Italy

3. Ice Hotel, Quebec, Canada


4. Love Hotel, Japan


5. Million Donkey Hotel, Prata Sannita, Italy


6. Sand Hotel, Dorset, UK

Credit: Google Images

Friday, 12 October 2012

Jose Mujica Presiden Termiskin Di Dunia dari Uruguay

Salam semua...
Entri kali ini adalah mengenai seorang pemimpin yg benar2 berjiwa rakyat walaupun digelar "Presiden Termiskin Di Dunia".

Sebagai seorang pemimpin sudah tentu ia akan dilimpahi dengan harta kekayaan dan kemewahan.Seorang presiden umumnya hidup penuh dengan kekayaan dan nikmat dengan pelbagai fasiliti dan kemudahan yang diberikan. Namun percaya atau tidak, hal ini berbeza terhadap dengan seorang presiden ini. Beliau telah mendapat sebuah gelaran dari rakyatnya sebagai ‘presiden paling miskin di dunia‘. Presiden itu bukan di Malaysia, tetapi Dialah Jose Mujica, presiden Uruguay dijuluki sebagai “el presidente mas pobre” yang bererti presiden termiskin. Ini disebabkan presiden yang berusia 77 tahun ini menyumbangkan hampir seluruh gajinya sebagai orang nombor satu untuk rakyat.


Jose Mujica mengaku menerima gaji sebesar USD 12,500. Namun ia hanya mengambil USD 1,250 dari gajinya. Maka ia pun dianugerahi gelaran lain sebagai presiden paling dermawan di dunia.
“Saya baik-baik saja dengan jumlah itu, kerana di Uruguay banyak yang hidup dengan penghasilan yang jauh lebih sedikit dari itu.” tuturnya merendah diri.Jose Mujica juga mengajak isterinya yang merupakan seorang senator untuk melakukan hal yang sama.
Jose Mujica tinggal di rumah pertanian di Montevideo. Selama dirinya menjadi presiden, pengeluaran terbesar yang pernah ia keluarkan adalah pembelian sebuah kereta Volkswagen Beetle, senilai USD 1.945.
Hal positif lain yang patut ditabik di masa kepemimpinan Mujica adalah kes rasuah yang paling sedikit di antara negara di benua Amerika Selatan. Lelaki yang merupakan mantan pejuang gerila ini sama sekali tidak memiliki akaun bank ataupun hutang. Meskipun begitu ia mengaku memiliki satu hal berharga yang tidak boleh dibeli oleh wang, iaitu anjingnya, Manuela.
Diketahui, Jose Mujica bukanlah presiden pertama yang menyumbangkan gajinya. Presiden AS John F. Kennedy, menyumbangkan gajinya, hal serupa juga dilakukan Presiden Herbert Hoover.
Selayaknya hal ini patut dicontohi bagi para pemimpin di dalam negara kita. Pemimpin yang benar-benar mengabdikan diri dan kekayaannya untuk rakyat. Bukan hanya untuk kekuasaan dan harta, baik kerajaan sedia ada mahupun pihak pembangkang. Lu fikir lah sendiri!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...