BaeK PunyA Twitter

1.@nuanshaari67

Likes Baek Punya

My Great Web page

Wednesday 25 January 2012

Mesin Basuh Indra guna kuasa pedal kaki.

Untuk mereka yang rajin & tidak berat tulang.

Di negara kita terdapat banyak kedai dobi. DOBI ini asalnya dari DHOBI, yang bermaksud pencuci dalam bahasa Hindi? Di India (dan suatu ketika dahulu Singapura) terdapat kawasan membasuh kain terbuka yang dipanggil Dhobi Ghat. Disini para pendobi bekerja membasuh kain secara besar-besaran di tempat terbuka. Dhobi Ghat masih lagi ada di India dan setiap hari ratusan manusia membasuh kain menggunakan teknik membasuh tradisional menggunakan air, sabun , kanji ,batu hempasan dan tulang empat kerat.

Kalau kat negara kita, guna mesin je...tak la guna ramai pekerja, kurang sikit labour cost..

Elodie Delassus , seorang jurureka industri dari Perancis menghasilkan INDRA - sebuah konsep mesin basuh yang menggunakan tenaga manusia bagi memudahkan kerja pekerja dhobi di India. Mesin ini direka supaya mudah digunakan.  The low-tech design requires little to no electricity. Embers in the base of the machine heat the water and the spinner is pedal operated.


Mesin basuh Indra ni boleh hold up sehingga 12kg of clothes at a time, making it easier for the Dhobi to process bigger loads more efficiently & boleh kuatkan otot kaki tuuu...

Mesin ni kalau letak kat asrama sekolah atau pekerja pun baguz gak kan?

Jumpa di lain entri....
Jgn lupa "Join This Site" k...:)

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...